Mobiliteitstechniek Conferentie paneldiscussie

CIVOM Conferentie: ”Urgentie!”

De slotconclusie van de eerste CIVOM conferentie over mobiliteitstechniek laat zich samenvatten in één woord: urgentie!

Willen onderwijs en bedrijfsleven ook in de nabije toekomst verzekerd zijn van goed opgeleide arbeidskrachten, dan is haast geboden. Ontwikkelingen gaan zo snel dat je op grote achterstand staat als je even niet oplet. Elektrische auto’s zijn nu nog een zeldzaamheid op de weg, maar in 2025 zullen het er 1 miljoen zijn. Maar zijn er dan ook voldoende mensen om die auto’s te onderhouden en te repareren? De Rotterdamse haven verwacht rond die tijd zeker drie keer zoveel goederen te versjouwen als nu. Maar wel op hetzelfde grondgebied waarop ze nu actief zijn. Binnenvaart, spoor en weg moeten daartoe veel en veel slimmer samenwerken want al dat transport moet ook nog een schoner en efficiënter. ICT is daarbij het sleutelwoord, maar wie gaat die mensen opleiden?

Voor de eerste mobiliteitstechniek conferentie had CIVOM vier sprekers van verschillend pluimage uitgenodigd. Het leverde de ruim tachtig genodigden, mensen uit het bedrijfsleven en uit het onderwijs, een boeiend inkijkje op in de uitdagingen die op ze afkomen. En tijdens de borrel, na de afsluitende paneldiscussie, werden er volop kaartjes uitgewisseld. Want behalve urgentie was er nog een woord dat veelvuldig werd gehoord deze middag; ‘samenwerking’.

 
CiVOM mobiliteitstechniek conferentie

Innovation Dock

Het Innovation Dock op de RDM Campus was gekozen als locatie voor de eerste CIVOM conferentie over mobiliteitstechniek. Een toepasselijk plek, zo benadrukte CIVOM-directeur Pierre Hennekam in zijn openingswoord:”Omdat hier onderwijs en bedrijfsleven samenkomen”.

Uiteraard waren er bijzondere voertuigen te zien. Buiten stond de nieuwe brandweerwagen van Roteb Lease en de nieuwste vrachtwagen van IVECO die rijdt op vloeibaar en/of samengeperst aardgas (LNG/CNG). Binnen was o.a. de hybride Prius te bekijken die CIVOM gebruikt om studenten te leren werken met nieuwe aandrijftechnieken.

 

 
Andrea Kaïm-Lammers, directeur techniek Zadkine

Eén loket voor Zadkine en Albeda

Met ingang van augustus is het zover. Dan gaat de samenwerking tussen Zadkine en het Albeda college – voorlopig voor een vijftal clusters  - duidelijk zichtbaar worden. En dat wordt tijd ook, vindt Andrea Kaïm-Lammers, directeur techniek bij Zadkine. “Deze regio moet het van techniek hebben, maar heeft een groot probleem met instroom. Daar gaan we met deze samenwerking een ‘boost’ aan geven de komende jaren.”

De twee opleidingen gaan herkenbaarder naar buiten treden. Er komt ook een zogenaamde één loket aanpak voor de 7.000 studenten van de vijf clusters.

Behalve met elkaar gaan de twee ook samenwerking zoeken met het VO en het HBO. En uiteraard met het bedrijfsleven. Andrea Kaïm liet weten dat daarbij ook de stofkam door het aanbod wordt gehaald en dat te kleine opleidingen, die niet meer van belang zijn, worden stopgezet.

 
Henk de Bruijn, Havenbedrijf Rotterdam

Henk de Bruijn: “Zonder data geen transport!”

Zonder transport staat alles stil. Maar in de ogen van Henk de Bruijn (Director Corporate Strategy bij het Havenbedrijf Rotterdam) gaat daar nog iets aan vooraf. “ICT gaat echt alles veranderen, zonder data geen transport!” zo hield hij zijn gehoor voor.

En dus zal het onderwijs ICT steeds meer in de lesprogramma’s moeten integreren. Om het transport op gang te houden, en het biedt ook nog eens nieuwe economische impulsen. De Bruijn verwees naar Londen, waar ze twee jaar terug zijn begonnen om voor transportdoeleinden data te gaan delen. Het leidde tot efficiëntere transportstromen en in no-time ontstonden er 150 bedrijven die hun geld verdienen met data. ‘Slimmer werken’ is iets wat de Rotterdamse haven hard nodig heeft wil het ook in de toekomst zijn plek bij de top 5 van belangrijkste havens handhaven. 

 
Alfred Möller, Möller Automotive Groep

Alfred Möller: “Van broem-broem naar zoem-zoem”

Alfred Möller (schadehersteller maar ook initiator van het Elektrisch Vervoer Centrum in Rotterdam) is er niet vies van om zijn publiek met opmerkelijke uitspraken om de oren te slaan.

Hij is er heilig van overtuigd dat elektrisch rijden het op termijn echt gaat redden. “We gaan heus van broem-broem naar zoem-zoem!” Met name omdat elektrisch rijden het probleem met fijnstof in de stad kan oplossen. “Feit is dat je nu binnen de stad twee jaar eerder dood gaat vanwege dat fijnstof.”

Alfred onderhoudt nauwe banden met Tesla, de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s, en daarvan heeft hij enkele lessen geleerd die hij graag deelt met de onderwijswereld. Belangrijkste les is dat je totaal anders moet kijken naar dit fenomeen. “Bij Tesla nemen ze per definitie geen auto-mensen aan. Omdat een Tesla geen auto is, maar een iPad op wielen.”

Alfred rijdt zelf ook in een Tesla. Voor een vreemd geluidje hoefde hij niet naar de garage. Eén telefoontje naar de Tesla-helpdesk was voldoende. Alfred werd geadviseerd even een rustige plek langs de weg op te zoeken, van afstand werd de computer gereset en het probleem was verholpen.

   
Robert Heilbron, VKV City Racing

Formule-1 techniek helpt astmapatiënten

Robert Heilbron, de man achter o.a. Rotterdam Cityracing, is bezig met een nieuw initiatief. Hij is agent voor ‘F1 in Schools’, dat scholieren via het runnen van een formule 1 team met miniatuurauto’s warm laat lopen voor techniek.

F1 in Schools loopt inmiddels in 52 landen. De Nederlandse primeur is voor Rotterdam, waar OSG Hugo de Groot dit jaar samen met twee basisscholen instapt. Volgend jaar hoopt Heilbron het concept landelijk uit te rollen. Hij wil techniek op deze manier weer hip en aantrekkelijk maken. “Veel ouders, die beslissen over de schoolkeuze van hun kinderen, vinden techniek ‘vies’. Maar formule-1 techniek is allesbehalve vies. Onderzoek naar luchtstromen rond een formule-1 auto is gebruikt om nieuwe inhalers te maken voor astmapatiënten, zodat de vloeistof beter in hun longen komt.”

 
Raymond Gense, PON Holdings B.V.

Raymond Gense, PON Holdings: “Geen geld meer verdienen aan autoverkoop”

Vorderingen die de personenauto-industrie voorheen in pak ’m beet 30 jaar maakte, vinden nu binnen 10 jaar plaats. En dat tijdsinterval wordt alleen maar korter. Kortom, de boel gaat flink op de schop zo is Raymond Gense (Public Affairs manager van Pon Holding) van mening.

Pon (13.000 medewerkers en met merken als VW, Audi, Porsche, MAN, Caterpillar en Gazelle) gaat straks geen geld meer verdienen met auto’s verkopen maar met het aanbieden van pakketten om mensen op de beste manier van A naar B te brengen. Dat kan met hulp van een (huur)auto zijn, maar ook een elektrische fiets past in dat pakket. Dealerbedrijven gaan stormachtige tijden doormaken. In elektrische auto’s zit geen motorolie, dus daarop valt straks niks meer te verdienen. En ook in de werkplaats voltrekken zich grote veranderingen. Was het eerst zwakstroom wat de toon sloeg, nu moet er gesleuteld worden aan auto’s met sterkstroom. En wat te denken van gasauto’s met 200 bar druk in de achterbak. Aan uitdagingen, zeker ook bij het opleiden van personeel, geen gebrek.

   
Ostara de Jager, Hogeschool Rotterdam

Ostara de Jager: “Bedrijfsleven wordt opener”

Studenten van MBO, HBO én VO mixen, en dat het liefst samen met het bedrijfsleven. Voor Ostara de Jager (Hogeschool Rotterdam) is er niks mooier denkbaar op de RDM Campus. Niet in hokjes denken, maar schotten weghalen is volgens haar de juiste weg om tot innovatie te komen. En de ontwikkelingen bij te kunnen houden. “Onze taak is om te zorgen dat studenten en vooral ook docenten aangehaakt blijven bij die ontwikkelingen. Daarbij hebben we de bedrijven keihard nodig!”

Aan die kant signaleert ze toenemende openheid. En dat is niet alleen ingegeven door de schaarste aan technici. Voor afgestudeerde werktuigbouwkundigen staan ze bij haar letterlijk voor de deur; vóór ze stage hebben gelopen hebben sommigen van hen bij wijze van spreken al een baan. “Maar er is nu ook belangstelling om echt mee te komen praten over inhoud. En de bedrijven leggen ook eerder de dilemma’s waar zij op stuiten op tafel. Dat is een duidelijke kanteling die de laatste paar jaar is opgetreden.”

 
Hylke Warners, BOVAG

Bovag-bedrijven bijten op een houtje

Zware tijden, ook bij de Bovag. Hylke Warners gaf een onthullend inkijkje hoe de zaken er voor staan:“Het gemiddelde dealerbedrijf verdiende in het laatste kwartaal van vorig jaar 2600 euro. Veel bedrijven moeten dus keihard knokken om te overleven.”

Lag enkele jaren terug de focus bij de Bovag nog op het opleiden van voldoende leerlingen, anno 2014  ligt de focus veel meer op de kwaliteit van de leerlingen. De Bovag-man is tevreden hoe het onderwijs daarmee omgaat. “Er staan de komende jaren mooie dingen te gebeuren.” Wel koppelde hij daaraan een waarschuwing. Namelijk dat de vele regionale initiatieven die nu ontstaan aansluiting vinden bij landelijke activiteiten:“Nederland is al niet groot binnen Europa en een regio is helemaal een klein speldenprikje.”

Hij kreeg bijval van Pon-man Raymond Gense, die ook voorzichtig het idee van een landelijk uit te rollen lespakket op tafel legde. Dat was een inkopertje voor CIVOM-directeur Pierre Hennekam:”Graag! Ik kom heel graag langs om dat samen te gaan ontwikkelen. Ook wij zijn van mening dat je zoiets beter in gezamenlijkheid kunt ontwikkelen dan alleen.”

 
Paneldiscussie

Het panel

Een klein uurtje discussie met 8 panelleden scheerde langs een groot aantal actuele onderwerpen uit de wereld van mobiliteit.

En vanuit de zaal werd er onder aansporing van presenator Jaap Rijlaarsdam wat aarzelend mee gediscussieerd. Zo liet Gerard Martens (voorzitter VIV, Vereniging Importeurs Verbrandingsmotoren) weten dat hij met lede ogen aanziet hoe kwesties die al jaren geleden aanhangig werden gemaakt maar moeizaam van de grond komen. Daarbij werd verwezen naar de vermeende stroperigheid van de onderwijswereld. Ondernemer Alfred Möller stak echter de hand in eigen boezem:”99,8% van de ondernemers zijn bezig met het nú; met vandaag, want vandaag moeten ze geld verdienen.”

Om onderwijs en bedrijfsleven beter tot elkaar te brengen heeft CIVOM zes programmaraden in het leven geroepen. Maken die vorderingen? Ja, volgens Steven Cleophas voorzitter van de programmaraad Rail zijn er stapjes in de juiste richting gezet: “Maar dat kostte wel tijd, want we zijn al twee jaar bezig.”

Ook Ronald Steigenga (Iveco Schouten, lid programmaraad Bedrijfswagens) neemt ‘goede intenties’ waar. “Maar daarbij wil ik aantekenen dat er mensen uit bedrijven zijn, die wél roepen vanaf de tribune, maar niet meedoen op het veld.”

 
Steven Cleophas

Eerste uitgave ‘CIVOM Onderweg’

Na afloop van de conferentie kregen de genodigden een pakketje informatie mee, met daarin o.a. het eerste nummer van ‘CIVOM onderweg’. Het magazine omvat nieuwsberichten en enkele interviews die meer licht werpen op het werk van CIVOM. Steven Cleophas (programmaraad Rail) bladerde er graag doorheen, op zoek naar z’n eigen foto!